תהליך הרישוי
על מנת שהעסק יפעל כראוי ולא יגרום, חלילה, לפגיעה באיכות החיים והסביבה ויסכן בכך את שלומם, ביטחונם, בטיחותם ובריאותם של האזרחים, קיימים מספר שלבים בתהליך הרישוי, שבהם נדרש לעמוד בדרישות ותנאים של גורמי ונותני הרישוי.
שלב א’: מידע מוקדם והכנת מסמכי הבקשה
- יש לוודא, בטרם חתימה על חוזה לשכירת עסק, כי העסק פועל ברישיון וכי ניתן לקבל בו רישיון חדש על שם השוכר.
זכרו! – “סוף מעשה במחשבה תחילה” ולכן אל תשקיעו ותסכנו את כספכם בעסק שלא ניתן לקבל בו רישיון!!! - מומלץ על המבקש להקים עסק שהוא “טעון רישוי” להגיע למחלקה לרישוי עסקים בעירייה על מנת לקבל מידע מוקדם ומסמכי בקשה.
- לצורך קבלת המידע המוקדם נדרש להכין:
- כתובת מדויקת של העסק, מס’ משלם ומספר נכס וכל פרט אחר שיכול לסייע באיתור העסק.
- מידע מלא לגבי המבקש כגון: מספר חברה, מספר טל’ פקס וכדו’, פירוט העיסוקים המבוקשים לקיום בעסק, שטח ומבנה העסק.
במידע המוקדם ניתן לקבל:
- הגדרת סוג העסק עפ”י צו רישוי עסקים.
- מדיניות רישוי והנחיות ייחודיות על פי סוג העסק ומיקומו: הנחיות להכנת תוכנית העסק, הסדרי חנייה, מדיניות התרי פעילות בלילה וכו’.
- בעיות רישוי צפויות: מיקום בעייתי באזור מגורים, וכדו’.
- חוקים ותקנות רלוונטיות שהעסק יהיה חייב לעמוד בהם.
- הצורך בהוצאת היתר בנייה למבנה העסק או שינוי יעוד או-“לשימוש חורג” עפ”י חוק התכנון והבנייה.
- פרטים על גורמי ונותני הרישוי הנדרשים לאשר את העסק.
- הנחיות להגשת הבקשה לרישיון במספר עותקים כגון תוכניות עסק, מפה מצבית, תרשים סביבה, מסמכים וטפסים רלוונטיים.
- על מנת לבחון היטב את התכנות קיום העסק קיימת אפשרות להגיש בקשה לקבלת חוות מקדמית מהרשות המקומית ואו מנותני האישור. הבקשה כרוכה בתשלום אגרה ובהגשת טפסים ותוכניות בהתאם לחוק.
שלב ב’: הגשת הבקשה ותשלום אגרה
על המבקש להגיש ליחידה לרישוי עסקים בעירייה בקשה לקבלת רישיון עסק על גבי טופס מובנה וחתום על ידו, שתכלול:
מסמכים נלווים שפורטו בחוק, כמו תרשים סביבת העסק, מפה מצבית ותוכנית עסק (הנדסית) חתומה ע”י בעל מקצוע מוסמך, וכן אישור לתשלום אגרה.
אם הבקשה מתייחסת ל-“מפעל מסוכן”, על מגיש הבקשה לצרף תיק מפעל שבו מפורטים הסיכונים והאמצעים למניעתם, כפי שנקבע בתקנות רישוי עסקים (מפעלים מסוכנים), התשנ”ג-1993.
המחלקה לרישוי עסקים גובה אגרה עבור השירותים הניתנים על ידה והמחושבת בד”כ לפי כל פריט בנפרד (כמופיע בצו רישוי עסקים). האגרות הקיימות: אגרת בקשה לרישיון או היתר זמני לעסק, אגרת כפל רישיון, אגרת רישיון עסק (בחידוש רישיון וברישיונות שלא שולמה אגרת בקשה לרישיון).
שלב ג’: בחינת הבקשה
הבקשה והמסמכים הנלווים נבחנים ע”י היחידה לרישוי עסקים ולאחר אישורה תנפיק הרשות המקומית למבקש אישור לכך שהבקשה הוגשה.
שלב ד’: העברת הבקשה לאישור גורמי ונותני האישור
הבקשה מועברת ע”י היחידה לרישוי עסקים במקביל, לבדיקה הנדסית של מח’ ההנדסה/הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לשם בדיקת התאמת העסק לדיני התכנון והבנייה,למחלקות העירייה הנוגעות בדבר, לגורמי ונותני האישור הרלוונטיים (כבאות, הגנת הסביבה, משטרת ישראל, משרד הבריאות, משרד התמ”ת, משרד החקלאות), וכן לגורמים נוספים בהתאם לצורך, לשם קבלת אישורם ותנאיהם או התנגדותם המנומקת לפתיחת העסק.
כל גורם מאשר/ נותן אישור-יבחן הבקשה בהתאם לסמכות שהוענקה לו בחוק ולא יתנה את אישורו באישור של גורם אחר. בכך יישמר העיקרון של הפרדת סמכויות.
שלב ה’: בחינת הזכאות לרישיון/היתר זמני
היחידה לרישוי עסקים מרכזת את חוות הדעת והתנאים של גורמי ונותני האישור.
תשובה חיובית – העירייה עורכת את הרישיון/היתר זמני והתנאים להפעלת העסק ומחתימה את ראש רשות הרישוי על הרישיון.
תשובה שלילית של נותן האישור – העירייה תוציא למבקש מכתב מנומק על סירוב למתן הרישיון.
מתן תנאים מוקדמים – העירייה אינה מאשרת פתיחת העסק טרם ביצוע תנאים מוקדמים שיניחו את דעתה.
שלב ו’: הנפקת רישיון עסק/היתר זמני
- זימון בעל העסק והחתמתו על הצהרה לפיה לא נעשו שינויים בעסק.
- תשלום אגרה (במקרה של חידוש רישיון עסק).
- מתן הרישיון ביד.
הערות:
- רשות הרישוי אינה רשאית להנפיק רישיון עסק או היתר זמני ללא אישורם של נותני האישור והגורמים הנוספים.
- אין תוקף לרישיון עסק/היתר זמני כל עוד ההצהרה אינה חתומה ולא שולמה האגרה.
הרפורמה החדשה
הרפורמה צמחה מהקושי של היזמים לפתוח עסקים. לעתים התהליכים ארוכים, מתישים ואף מסורבלים להבנה. הרפורמה נועדה לייעל את מערכת הרשויות המקומיות ונותני האישור, ומטרתה לקצר משמעותית את זמן ההמתנה הארוך לרישיון העסק בכך שהיא מציגה מראש את הדרישות למתן רישיון. כל יזם יוכל לראות מול מה הוא צריך להתמודד ויעשה את הצעדים להמשך התהליך בהתאם לתקציב.
המרוויחים העיקריים הם בעלי העסקים החדשים, שעבורם התהליך יהיה נגיש וזמין.
להלן עיקרי הרפורמה:
- זמינות ונגישות – ליזמים תהיה האפשרות לעיין במידע הרלוונטי עבורם ועבור העסק שלהם. המידע שיתקבל מהרשות יהיה ברור וקל להבנה.
- שקיפות – מתייחס בעיקר לנותני האישור; מאפשר לבעלי העסקים להכיר בדרישות טרם פתיחת העסק באמצעות סוג העסק, שטחו ומיקומו; עליהם לפרסם את דרישותיהם באופן ברור, וכך גם הרשות המקומית, המחויבת לפרסם את מדיניותה בתחום הרישוי.
- הוגנות – והיה ובעל עסק חושד כי הסירוב לבקשה או לדרישה אינו מוצדק, ביכולתו להפעיל “השגה” ברשות המקומית, תהליך המאפשר התערבות של בעלי תפקידים בכירים והתייחסותם.
- יעילות – בעקבות הרפורמה בוצעו שינויים מהותיים בצו, חלקם ירדו ואת חלקם חידדו. למעשה התהליך ממקד ומסייע לבעל העסק מול תהליך הרישוי באופן המשרת גם את מטרת החוק.
רישוי עסקים במסלול תצהיר
החל מ-2017, עסקים בעלי רמת סיכון אש נמוכה יידרשו רק להגיש תצהיר על עמידתם בדרישות הכבאות, לצורך קבלת רישיון עסק. במסגרת הרפורמה, שנכנסה לתוקף ב-2017, עסקים בעלי רמת סיכון אש נמוכה, לא יידרשו לקבל אישור של רשות הכבאות לצורך קבלת רשיון עסק, זאת במטרה להקל על הליך קבלת רישיון לעסק ולאפשר למערך הכבאות להתמקד בעסקים ובנכסים בעלי רמת סיכון אש בינונית וגבוהה.
רשימת סוגי העסקים שנכנסים במסלול זה, גובשה על ידי צוות מקצועי רחב באגף בטיחות אש, ומעוגנת בצו של שר הפנים.
במקום זאת, בעלי עסקים ברמת סיכון אש נמוכה, יגישו תצהיר חתום לרשות הכבאות, שבו הם מתחייבים כי העסק עומד בדרישות בטיחות האש של הכבאות. דרישות בטיחות האש לעסקים שבמסלול תצהיר, מפורטות בפרק ח’ של המפרטים האחידים/ במסמכי המפרטים שפרסמה הרשות.
- חוברת הסבר לפריט רישוי-מסלול תצהיר
- טופס תצהיר לבעלי עסקים במסלול תצהיר
- דרישות בטיחות אש (מפרטים)לעסקים במסלול תצהיר
טבלת אגרות רישוי עסקים
החל מ-1 באוקטובר 2024 עודכנו אגרות רישוי העסקים הבאות –
- רישיון חדש, היתר זמני, היתר מזורז, חידוש רישיון, שינוי בעלות, חוו”ד מקדמית, השגה, ביטול דרישה לתיקון ליקויים – האגרה תעמוד על 370 ש”ח.
- עבור העתק רישיון, היתר זמני, היתר מזורז שאבד או הושחת – האגרה תעמוד על 185 ש”ח.
חשוב לזכור !
- רישיון העסק-בא להבטיח כי נעשו האמצעים והסידורים המתאימים להפעלתו התקינה של העסק, עפ”י מטרות החוק לטובת הציבור הרחב וטובת בעל העסק, הכוללים, בין השאר, עמידה בדרישות חוקי התכנון והבנייה, סידורי כיבוי אש, בטיחות המבנים, קיום תנאי תברואה מתאימים, מניעת מטרדים לסביבה וכיו”ב.
- עסק טעון רישוי – עפ”י החוק מחויב ברישיון עסק מטעם הרשות המקומית
- עסקים טעוני רישוי – משרד הפנים פרסם צו שבו מפורטים סוגי העסקים טעוני הרישוי (כדוגמת עסקי מזון, מפעלים,בתי מלאכה, מקומות עינוג ציבורי וכיו”ב).
רשימה מפורטת של עסקים טעוני רישוי ניתן לקבל במחלקה לרישוי עסקים. - הרישיון – הוא אישי וייחודי למקום ולסוג העסק.
- הצגת רישיון – החוק מחייב להציג את רישיון העסק במקום בולט בעסק.
- תנאים לרישיון – קבלת הרישיון מותנה בעמידה בתנאים ובאישורם של מספר גורמי ונותני אישור (משרדי ממשלה וגורמים מקומיים ואחרים). עמידה מהירה בתנאים תקצר את הליך הרישוי.
- הנפקת רישיון עסק – הרשות המקומית אינה יכולה להנפיק רישיון עסק ללא עמידה בתנאים ואישורם של כל גורמי ונותני האישור המפורטים בצו רישוי עסקים, לרבות עמידה בחוקי תכנון ובנייה ובדרישות הכבאות.
- ביטול רישיון – הרשות המקומית רשאית לבטל רישיון עסק מיוזמתה או מיוזמת נותן אישור, אם העסק חרג מתנאי הרישיון. ביטול הרישיון יתבצע רק לאחר שיתאפשר לבעל העסק לשטוח את טענותיו בפני הרשות המקומית.
- חידוש רישיון – יש לחדש רישיון עסק לאחר כל שינוי בבעלות העסק, במבנה העסק, או כל שינוי אחר בתנאי הרישיון.
- זכות כניסה – החוק מאפשר לכל גורמי ונותני האישור להיכנס למקום העסק על מנת לבדוק אם מולאו כל הוראות החוק ועל בעל העסק להתיר כניסה זו.
- איסור התקשרות – חל איסור על משרדי ממשלה, חברות ממשלתיות ורשויות מקומיות, להתקשר בקשר חוזי עם עסקים טעוני רישוי שאין להם רישיון עסק תקף.
- עונשין – ניהול עסק ללא רישיון מהווה עבירה פלילית. העסק צפוי לצו סגירה מנהלית ובעליו צפוי להיתבע לדין, לקנסות גבוהים ולהטלת עונשי מאסר
תחומי רישוי שונים
- רישוי שטחי ישיבה והצבת פרגודים, בשטחים ציבוריים בחזית בתי אוכל
- רישוי אירועים ומופעים חד פעמיים
- רשיונות מיוחדים
- רשיונות לדוכנים זמניים
- רישוי שלטים
- פיקוח ואכיפת החוק, על מנת שהעסק יפעל על פי הרישיון